wyszukiwarka
wyszukiwarka

Szukaj w aktualnościach

Szukaj w całym serwisie

szukaj

subskrypcja
Podaj swój adres e-mail aby otrzymywać darmowy newsletter.

dodaj usuń

wyslij

subskrypcja
 
podstrona

strona główna >> Terminale wejściowe współczesnych alternatorów

Terminale wejściowe współczesnych alternatorów 

 

Praca zbiorowa:

 

mgr inż. Michał Adamiec
mgr inż. Andrzej Sitarski
mgr inż. Jacek Koszorek

 

Identyfikacja alternatora i sposobu jego współpracy z instalacją elektryczną samochodu jest jednym z bardzo istotnych problemów przy ich regeneracji.
Właściwa ocena i znajomość tego zagadnienia umożliwia uniknięcie wielu niepotrzebnych "niespodzianek" związanych z ich późniejszą eksploatacją.
Aby trafnie zdiagnozować alternator niezbędna jest znajomość oznakowania i zasady działania terminali wejściowo-wyjściowych współczesnych alternatorów.
Alternatory współpracują z siecią elektryczną samochodu przy pomocy różnych sygnałów, tworząc złącze. Liczba sygnałów występujących w terminalach poszczególnych rodzajów alternatorów jest różna. Na dzień dzisiejszy, spotykany zbiór tych sygnałów jest następujący:

 

L (D+) - lampka alternatora-sygnał wejściowo/wyjściowy;
IG (R)  - B+ po stacyjce;
S (A)  - B+ z instalacji(sensor akumulatora);
Fr (DFM)  - sygnał wyjściowy informujący o obciążeniu alternatora(field report);
C  - sygnał wejściowy nakazu obniżenia napięcia ładowania alternatora;
G  - jak IG, w niektórych rozwiązaniach służy do wyłączenia alternatora;
W (P)  - napięcie fazowe alternatora
D (drive) - sygnał wejściowy sterujący pracą wzmacniacza mocy (pseudoregulatora);
F (field)  - sygnał wejściowy wzbudzenia sterujący bezpośrednio pracą cewki wirnika;
COM  - sygnał wejściowy sterujący napięciem i pracą(funkcjami) regulatora napięcia;
SIG  - sygnał wejściowy sterujący napięciem i wyłączaniem regulatora napięcia.

 

Ostatnie dwa sygnały mają postać dyskretną i występują w najnowszych typach alternatorów BOSCH i MARELLI. Niektóre alternatory DELCO posiadają dodatkowo terminal trójfazowy wykorzystany do ogrzewania przedniej szyby. Inne alternatory tej firmy posiadają terminal z przestawną kostkę krosową do manualnego ustawiania napięcia wyjściowego alternatora.

 

Przykładowe terminale to:

 

L-S; W-L-IG-S-DFM;
L-R; Fr-SIG-A (S);
L-DFM; P-L-IG-S
IG-L-S-Fr; P-L-Fr-S
IG-L-C-Fr; P-D;
G-S-L-Fr; P-F;
G-C-L-Fr;  COM.

 

Wyżej wymienione sygnały zostaną omówione w bieżącej i kolejnych publikacjach.

Dla użytkownika samochodu lampka kontrolna ładowania LK znajdująca się na tablicy przyrządów jest źródłem informacji o poprawnej pracy alternatora, ewentualnie współpracuje z ABS, z innymi lampkami kontrolnymi np. ciśnienia oleju lub zasila podzespoły takie jak, grzałka przepustnicy czy przekaźniki. Należy tu podkreślić, że nie zawsze lampka kontrolna ładowania LK znajduje się bezpośrednio w obwodzie lampki alternatora L. Takim elementem pośredniczącym jest najczęściej przekaźnik (np. HITACHI) lub komputer pokładowy(np. DELCO). Niektóre alternatory nie mają w ogóle obwodu lampki L, np. alternatory samowzbudne firmy DELCO dla maszyn budowlanych, które cechują się stałym poborem prądu w stanie wyłączenia silnika, rzędu 5mA (stand by). W innych współczesnych rozwiązaniach, które nie mają typowego obwodu lampki alternatora L (MARELLI, BOSCH, HITACHI, MITSUBISHI), lampką kontrolną ładowania LK steruje komputer pokładowy.

 

Różne obwody lampek alternatora L przedstawiono kolejno na uproszczonych schematach funkcjonalnych. Rozwiązania te przedstawiono dla alternatorów z regulatorem wewnętrznym typu "A".

 

Alternator samowzbudny, obwód LK=L , L=D+

Elementy zaciemnione i linie pogrubione mogą występować lub nie w różnych rozwiązaniach. Dla uproszczenia pokazano jedną fazę stojana.

 

Legenda:
W1  - uzwojenie fazy stojana;
DM  - diody mocy ;
DW  - dioda wzbudzenia;
DB  - dioda blokująca;
RT  - rezystor tłumiący;
TM  - tranzystor mocy w regulatorze;
F  - sygnał wzbudzenia .

 

W niektórych silnikach DIESLA, aby można było normalnie wyłączyć silnik stosuje się rezystor tłumiący RT lub diodę blokującą DB. Gdyby tych elementów nie było, napięcie B+ panujące w punkcie D+= L zasilałoby poprzez lampkę kontrolną ładowania LK przekaźnik pompy paliwa, mimo wyłączenia stacyjki. Rezystor tłumiący znajduje się w regulatorze napięcia (BOSCH) lub w prostowniku (VALEO).Gdy nie dysponujemy określonym typem regulatora, można zastosować inny. Wtedy należy umieścić w przewodzie lampki kontrolnej ładowania LK diodę blokującą DB, lub wlutować odpowiedni rezystor tłumiący RT.
W niektórych rozwiązaniach, w obwodzie lampki alternatora L znajdują się inne lampki kontrolne, np. ciśnienia oleju czy hamulców postojowych (MITSUBISHI).
Należy podkreślić, że prąd lampki kontrolnej ładowania LK wspomaga proces wzbudzenia się alternatora samowzbudnego.

 

Alternator samowzbudny, obwód LK=L , L≠D+

Legenda:
R (IG)  - B+ po stacyjce; 

S - sensor akumulatora; 

RW - rezystor wspomagający wzbudzenie.


W rozwiązaniu tym dioda blokująca DB (jeśli występuje) znajduje się w regulatorze napięcia. Dioda ta jest również elementem przeciw przepięciowym.
Terminal wyjściowy regulatora jest dwustykowy, w układzie L-R (IG) lub L-S.
W układzie L-R (IG) występuje rezystor wspomagający proces wzbudzenia RW.
Regulatory tego typu występują najczęściej w alternatorach HITACHI i MITSUBISHI.

 

Alternator samowzbudny, obwód LK≠L, L=D+

Styki przekaźnika P są zwarte gdy alternator jest niewzbudzony (LK świeci się). Po wzbudzeniu się alternatora, obwód lampki alternatora L(D+) zasila przekaźnik, który włączony gasi lampką kontrolna ładowania LK, oraz ewentualnie włącza inne podzespoły. Zastosowanie niewłaściwego chipu (brak R lub D) do regeneracji regulatora uniemożliwia poprawną pracę alternatora. Na przykład, gdy będzie zwarty rezystor RW, lampka kontrolna ładowania LK nie zaświeci się po włączeniu stacyjki. Powyższe rozwiązanie zastosowano między innymi w alternatorze HITACHI do silnika ISUZU.

 

Inne rozwiązania obwodu lampki alternatora zostaną przedstawione w następnej publikacji.

 

powrót

 

podstrona

Bendiks Anna Zajkowska & Michał Adamiec Spółka Jawna
Kolejowa 117a 05-092 Łomianki
realizacja: inetic

© by Bendiks A. Zajkowska M. Adamiec Sp.J. Zabrania się kopiowania fragmentów oraz całości niniejszej strony www
bez pisemnej zgody firmy Bendiks A. Zajkowska M. Adamiec Sp.J.